MIJN
BESTE

IDEE

Idee van Linda Timmer
zorggroep Noordwest-Veluwe
Availeble App
ZNWaVaileble App

Voor nieuwe medewerkers, een eenvoudige manier om kennis te maken met de zorg. Door de ZNWaVailable App, daar begint het allemaal mee!

Enkele jaren geleden bestond er bij de ZNWV een flexbureau, helaas is dit bureau opgeheven, hier was destijds, en nog steeds teleurstelling over. Wat was het toch fijn als er een dienst open stond door ziekte, dat die diensten snel uitgezet konden worden door een mailtje of een belletje. Het flexbureau kon ook ingeschakeld worden als er niet voldoende personeel was om een maandrooster compleet te maken, veelal werden de meeste diensten opgelost door medewerkers die in dienst waren van het flexbureau. nu is er regio breed een flexpool opgezet, maar niet voor elke regio.

Door mee te gaan met het digitale tijdperk anno 2019, en het creëren van een ZNWaVailable app, kunnen er weer sneller diensten opgelost worden op een redelijk simpele en gebruiksvriendelijke manier. Deze App inzichtelijk maken via de mobiele telefoon en via de computer kunnen inloggen.

De voordelen hiervan zijn o.a.

  1. Voor medewerkers die weleens in een andere keuken willen kijken is dit de kans om dat op deze manier eens te doen.

  2. Soms solliciteren medewerkers op een werkplek en komen ze er later achter dat daar niet hun plezier, kracht en expertise ligt. Via een simpele manier kun je eerst eens kijken hoe de bewoners, structuur en sfeer is op een andere afdeling. Zo ben je meer zeker van je zaak dat je daadwerkelijk daar wilt werken.

  3. Nieuwe medewerkers kunnen na het volgen van een korte basiszorg cursus, makkelijker zich inschrijven voor openstaande diensten, zodat dit aan te passen is op hun privé agenda. Hierdoor wekt het de interesse velen malen sneller, om eens te


gaan kijken in de zorg.

  1. Voor de afdelingen minder spanningen om diensten op te lossen, tijdwinst en hierdoor aandacht weer terug naar de bewoners, in plaats van je bezig houden met diensten.



  • In samenwerking met de eigen ICT afdeling (programmeurs), kijken hoe deze ZNWaVailable App vorm kan gaan geven en wat is er allemaal wel/niet mogelijk. Waar moet het allemaal aan voldoen, zoals een beveiligde App met oog op privacy m.b.t. naam en telefoonnummers, is dit natuurlijk een must.

  • Ontwikkel een App waar medewerkers per regio hun beschikbaarheid op in kunnen vullen vanaf hun mobiel/computer.

  • Ga na bij de middelbare scholen of zij een App willen/kunnen ontwikkelen door leerlingen van een ROC/ afdeling ICT, om zo de ontwikkelingskosten zo laag mogelijk te houden. Voor hun is dit ook een mooie (leer)uitdaging.

  • De App bestaat uit 12 maanden per jaar, waar inzichtelijk op te zien is waar (regio) en welke (dag, avond, nacht) open diensten zich precies bevinden, en op welke afdeling.

  • Lanceer deze App zoveel mogelijk via Social media dat die bestaat, om er kenbaarheid aan te geven dat het bestaat, zodat potentiële nieuwe medewerkers er ook sneller van horen.


 

Reden waarom de ZNWaVailable App:

  • Om de drempel zo laag mogelijk te houden om voor nieuwe medewerkers en oud gedienden, om in tijd van nood een echte held te kunnen zijn, die zeker gewaardeerd zal worden. En overal met open armen ontvangen zullen worden.


Maar vooral ook voor de jongere generatie die net klaar is met school en nog niet goed weet wat die precies wilt. Is dit een mooie kans om eerst te kijken voordat je je gelijk verbind ergens aan.

  • Als er teveel en te vaak langdurig zieken zijn op de afdeling, trekt dit een zware wissel binnen een team. Er heerst veelal een bepaalde spanning, omdat je met z’n allen erg hard je best doet om het op te lossen, maar voor de langere duur is dit niet de oplossing.


Zo gaan we gebukt onder spanning en stress en na enkele maanden verder is er totaal geen evenwichtig balans meer tussen werk en privé.

En kom je als team in een neerwaarts spiraal terecht.

  • In de App kan het personeel zien wie ze eventueel kunnen benaderen om de diensten zo op te lossen. Ga naar de App, zet je dienst uit en kijk op een later moment weer erop of er iemand op heeft gereageerd.

  • Medewerkers kunnen ook hun vaste beschikbaarheid per maand aangeven welke dagen ze wel zouden kunnen werken en welke dagen niet. Zodat ze niet worden gebeld op dagen dat ze al niet konden.

  • De roosteraar/eigen afdelingen kunnen hier al snel voordeel uithalen, om ruim van te voren in vakantie periodes bijtijds de diensten al uit te zetten, en bij uitval door langdurige ziekte. Hierdoor zal een rooster sneller uitgebracht kunnen worden.

  • Eventueel is het ook te realiseren voor de sector huishouding en de sector welzijn.

  • Dit zou een grote kans kunnen zijn voor mensen met kinderen om in het begin zelf hun diensten naar hun privé agenda te kunnen inrichten.


 

  • Om alles in goede banen te lijden is er wel een coördinator voor nodig.

  • Voor medewerkers die nog geen ervaring in de zorg hebben, meld je aan bij de coördinator, en geef aan wat je voor ons kan betekenen, en wij voor hun.

  • De coördinator neemt vervolgens contact op met de afdeling opleidingen. Zij gaan dan verder kijken met jouw wensen als hoofdmoot, wat wij daarin kunnen betekenen.

  • Bij wederzijdse tevredenheid kun je een map met relevante informatie krijgen omtrent de basiszorg en de keuze in welke regio je een snuffelstage van een aantal maanden wilt volgen en de nodige ervaring op kan doen, op verschillende afdelingen.

  • Na deze snuffel periode, heeft hij/zij de basiszorg redelijk onder de knie en kan zich, na overleg en goedkeuring van diegene die de stageperiode erbij betrokken is. Kan deze dit doorgeven aan afdeling opleidingen/coördinator, vervolgens word je toegevoegd aan de ZNWaVailable App.


En wie weet zijn er mensen zo enthousiast en willen ze zich al gelijk aanmelden om een opleiding te gaan volgen.

  • Stel per afdeling ervaren, enthousiaste en gemotiveerde medewerkers ervoor aan om het vaste aanspreekpunt te zijn voor hun.


Die het leuk vinden om hun kennis en kunde te kunnen vertellen en door te geven aan nieuwe medewerkers. Dit is van groot belang die eerste indruk en hoe je ontvangen word is je visitekaartje.

 

  • Lanceer deze App zoveel mogelijk via social media dat die bestaat, om er kenbaarheid aan te geven dat het bestaat, zodat potentiële nieuwe medewerkers er ook sneller van horen.

  • Ga naar de gemeenten, scholen, dagbestedingen en het UWV zelf langs en vertel ze over deze App, laat er ook flyer achter. Verspreid het zoveel mogelijk per gemeente.


Hoe meer zichtbaarheid het heeft hoe meer de interesse gewekt zal worden bij menigeen.

 

  • Bij het aandragen van nieuwe medewerkers , die ook echt in dienst komen, geef die persoon een kleine attentie voor het actief meehelpen om het personeel tekort te beperken.

  • nieuwe medewerkers een korting bon aanbieden voor orthopedische klompen/schoenenà goed schoeisel is het begin van een goede werkhouding aannemen.

  • Voor tevredenheid voor alle medewerkers à ga een samenwerking aan met een regionale sportschool, en bied een korting aan om gebruik te kunnen maken van een sportschool, want werken in de zorg is TOPSPORT, zodat dit voor velen weer toegankelijker kan worden.