MIJN
BESTE

IDEE

Idee van Petra Boetzelaer
Stichting Stoer Ede
Dagbesteding op de opleiding
Op het Dulon college (voorheen roc a12) draait het al jaren, met veel succes en uitbreiding op komst. Een groep mensen met een beperking (bijv autisme, NAH, verstandelijke beperking, al dan geen rolstoelers) gaat met 1 begeleider dagbesteding doen op de opleiding, in dit geval in de stroom Zorg en Welzijn. Leerlingen die niet alleen in de zorg gaan werken maar ook de klassen assistent, de schoonheidsspecialiste, de kapster van de toekomst. De groep zit in de klas, daar waar de docent dat als aanvulling ziet: bijv muziek en drama, maar ook handvaardigheid (de juf leert er knutselen) of de les communicatie (ook met deze groep leren communiceren) of de les ontwikkeling (iedereen ontwikkelt van baby-peuter-kleuter-tiener-volwassene, ook mensen met een beperking). De groep heeft dagbesteding op de school en is in beeld bij véél leerlingen, niet alleen die uit de lessen. De groep heeft werk, taken en verantwoordelijkheden en voelt zich daardoor gezien en gewaardeerd. Buiten de school komen ze elkaar ook tegen. De leerlingen krijgen in de opleiding te maken met mensen met een beperking. Niet alleen de leerlingen die voor de gehandicaptenzorg kiezen maar ook de andere leerlingen. Zij leren over diversiteit, over omgaan met anderen, over mensen die anders zijn. Dat nemen ze mee in hun verdere carrière, en als ze daar wee iemand tegenkomen met een beperking is dat voor hen niet nieuw, niet vreemd of eng. Het is een Win-win situatie voor alle betrokkenen. De school is ontzettend goed maatschappelijk verantwoord bezig. En ik als moeder ben zó blij met deze vorm van dagbesteding voor mijn zoon dat ik het van de daken wil schreeuwen! Hij ontwikkelt zich zo enorm door deze prachtige vorm van dagbesteding die zo midden in de maatschappij staat en hem midden in de maatschappij zet. Dat gun ik iedereen.